زاویه دید در داستان های «شرق بنفشه» و «شام سرو و آتش» شهریار مندنی پور
نویسندگان
چکیده
چکیده استفاده از شگردها یا تکنیکهای روایت، نقش مهمّی در تأثیربخشی داستان و اثر هنری ایفا میکند؛ از این روست که داستاننویسان مدرن درصدد ایجاد خلاّقیّت در داستان نویسی و بهویژه روایت و شگردهای آن هستند. نویسنده نوگرا علاوه بر ایجاد ارتباط و القای افکار و اندیشههای خود به مخاطب، او را درگیر و دار روایت پردازی، توصیفات، فضاها و تکنیکهای نو قرار میدهد تا خواننده خود به کشف آن دست یابد و زیباییهای ادبی اثر را درک کند. از جمله این نویسندگان، شهریار مندنیپور، نویسنده خلاّق و پرکار معاصر است. او در آثارش به عنصر زاویه دید و چگونگی روایت توجّه ویژهای دارد. شگردهای روایتگری وی، ارتباط ساختاری و هماهنگی بین آن ها موجب شکل گیری شکل خاصّ داستاننویسی وی میشود؛ شکلی که به دنبال چگونگی و نحوه روایت، حاصل میشود و بر لذّت زیباشناختانه اثر ادبی میافزاید. در پژوهش پیش رو با بهرهگیری از روش استقرایی مبتنی بر توصیف و تحلیل و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای دو داستان «شرق بنفشه» و «شام سرو و آتش» از مجموعه داستان «شرق بنفشه» انتخاب بررسی شده است. یافتهها نشان میدهند که؛ راوی از شیوۀ جریان سیّال ذهن بهره میبرد؛ زیرا عنصر زمان سیر خطّی ندارد و با پرشهای سیّالوار ذهن، نوعی شکاف و تداخل در نظم زمانی را به وجود میآورد. حوادث از ناخودآگاه ذهن شخصیّتها با پیچیدگیها و درهم ریختگی های پیش از گفتار همراه است. علاوه براین انتخاب دقیق زاویه دید با محتوای داستان هماهنگی تام دارد. تأکید بر تغییر زاویۀ دید و بهرهگیری از چند شیوۀ روایت، نشان دیدگاهی همه جانبهنگر است. همچنین بهرهگیری از عنصر زمان یا زمانگریزیها و مکان گریزیهای راوی با نثری موزون، از ویژگیهای داستاننویسی اوست.
منابع مشابه
زاویة دید در داستانهای «شرق بنفشه» و «شام سرو و آتش» شهریار مندنیپور
چکیده استفاده از شگردها یا تکنیکهای روایت، نقش مهمّی در تأثیربخشی داستان و اثر هنری ایفا میکند؛ از این روست که داستاننویسان مدرن درصدد ایجاد خلاّقیّت در داستاننویسی و بهویژه روایت و شگردهای آن هستند. نویسندة نوگرا علاوه بر ایجاد ارتباط و القای افکار و اندیشههای خود به مخاطب، او را درگیر و دار روایتپردازی، توصیفات، فضاها و تکنیکهای نو قرار میدهد تا خواننده خود به کشف آن دست یابد و زیبای...
متن کاملبینامتنیت در شرق بنفشه، اثر شهریار مندنی پور
این مقاله تلاشی است برای یافتن ردپای متون دیگر یا به عبارتی بینامتنیت در داستان شرق بنفشه اثر شهریار مندنی پور، نویسندة نسل سوم داستان نویسی ایران. خوانش بینامتنی مخاطب را از ارتباط یک متن با متون دیگر آگاه می کند و بنا بر نظریة بینامتنیت، هیچ متنی در انزوا شکل نمی گیرد و نمی توان آن را بدون ارتباط با متون دیگر خواند یا تفسیر کرد. در داستان شرق بنفشه حضور متون دیگر در متن اصلی به روشنی محسوس ...
متن کاملرمزگان شناسیِ «حیوان» در داستان های کوتاه شهریار مندنی پور
در این مقاله با رویکردی نشانهشناختی مبتنی بر مطالعهی رمزگانها به تحلیل چند داستان کوتاه شهریار مندنی پور پرداخته می شود. این نوع از تحلیل در قالب تحلیل رمزگانی صورت می گیرد که بارت آن ها را در پنج دسته مطرح کرده است. از میان این پنج دسته، سه دسته رمزگان های دالی، نمادین و فرهنگیِ بارت برای تحلیل حاضر در نظر گرفته شده است. در این جستار، شش داستان کوتاهِ «سایه ای از سایه های غار»، «خمیازه در آی...
متن کاملآشنایی زدایی در دو داستان (مومیا و عسل و شرق بنفشه) شهریار مندنی پور
آشنایی زدایی حاصل فرایندهای خاصی نظیر هنجارگریزی و انحراف از فرم زبان است که برگرفته از مباحث نقد صورت گرایی است و در سه سطح زبان، مفهوم و اشکال ادبی عمل می کند. در حالت عادی، زبان موجب عادی شدن و کلیشه شدن ادراکات و واکنش ما به متن ادبی می شود که در برگیرنده تجربه های انسانی است و در نتیجه، جاذبه خود را از دست می دهد. در هنر داستان نویسی، آشنایی زدایی از راه بیان دیدگاه شخصیت ها، کاربرد زبان ...
15 صفحه اولبرجسته سازی های زبانی در داستان کوتاه «شرق بنفشه» اثر شهریار مندنی پور (بر مبنای چهارچوب زبان شناختی دیوید لیچ)
داستان کوتاه «شرق بنفشه» به سبب داشتن برجسته سازی های زبانی، که شامل هنجار گریزی و توازن می شود، قابل تأمل و بررسی است. هریک از این دو فرایند نیز دارای چند زیرشاخه است که درصد جالب توجهی از آن ها در شرق بنفشة مندنی پور به وضوح یافت می شود و همین امر گویای توانایی نویسنده در به کارگیری قابلیت های متنوع زبانی است. نویسنده از طریق زبان خاص خود به خوبی محوریت موضوعی داستان یعنی عشق زمینی ـ آسمانی ر...
متن کاملاسطوره ایشدن زمان در چند داستان کوتاه شهریار مندنی پور
رمان و داستان مدرن نقش شگرفی در بازخوانی روایتهای اسطورهای و بازپردازی آنها در ادبیات روایی امروزی ایفا میکند. یکی از دلایل مهم توجه ویژه و کاملاً متفاوت اینگونه داستانها و رمانها به بنمایههای اسطورهای ضرورتی است که نویسندگان معاصر بنابر دگرگونی اوضاع اجتماعی و دگرگونیهای اساسی اندیشه و نگرش انسان احساس کردهاند: بیانسجامی جهان آشفته معاصر که همه گفتمانهایش سرشار از تناقض، بیانسجا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه ادبیات داستانی سابقجلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۳۵-۵۲
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023